Back To Top

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Rezerwacja boiska - Piotr tel.517414158 Organizacja imprez i zawodów sportowych - dyrektor szkoły tel. 23 672 46 71

Gimnazjum nr 3

HISTORIA AMANDY

            Historia Amandy Todd, to poruszające przesłanie kanadyjskiej nastolatki, która stała się ofiarą cyberbullingu*. Kilkuminutowy film nagrany przez dziewczynkę i umieszczony przez nią na YOU TUBE na miesiąc przed samobójczą śmiercią, pokazuje jak niszczące konsekwencje niesie za sobą cyberprzemoc i odrzucenie przez rówieśników.

Siła przekazu nagrania nastolatki jest tak duża, że po jego obejrzeniu zapada cisza. Prawdziwa historia tej młodej dziewczyny uczy więcej, niż niejedna pogadanka o przemocy w cyberprzestrzeni…

Wspólnie z dyrektor szkoły zadecydowałyśmy zaprezentować nagranie naszym uczniom w czasie lekcji pedagogicznych. Chciałybyśmy, aby nasi uczniowie zwrócili uwagę na konieczność bezpiecznego korzystanie
z Internetu, a szczególnie zadbali o swoją prywatność i poczucie godności.

Poniżej znajduje się tłumaczenie tekstu wypowiedzi zamieszczonych przez Amandę Todd w jej nagraniu.

 

*PODZIĘKOWANIA DLA PANI SYLWII TALAROWSKIEJ, ZA DOKONANIE PRZEKŁADU TEKSTU.

Moja historia: walka, prześladowanie, samobójstwo, samookaleczanie

  1. Cześć
  2. Zdecydowałam się opowiedzieć Wam moją niekończącą się historię
  3. W siódmej klasie zdecydowałam z przyjaciółmi, pokazać się przed kamerą
  4. Poznać i rozmawiać z nowymi ludźmi
  5. Nazywano mnie oszałamiającą ,piękną, perfekcyjna itp.
  6. Potem chciano bym się rozebrała przed kamera
  7. I zrobiłam to …………….Rok później
  8. Dostałam wiadomość na Facebooku
  9. Od niego …………..Nie wiem skąd mnie znał
  10. Wiadomość o treści ‘ Jeśli się nie rozbierzesz, roześlę Twoje piersi’
  11. Znał moja rodzinę, przyjaciół, adres , szkołę
  12. Przerwa świąteczna
  13. Pukanie do drzwi o 4 rano
  14. To była policja ……………….Moje zdjęcia rozesłano do wszystkich
  15. Było mi niedobrze i …….
  16. Czułam niepokój , depresję, panikę
  17. Zmieniłam szkołę i wpadłam w alkohol i narkotyki
  18. Mój niepokój wzrósł. Nie potrafiłam z tego wyjść
  19. Minął rok i facet wrócił
  20. Z nową listą moich znajomych ze szkoły …. Zrobił sobie profil na FB
  21. Moje piersi był jego zdjęciem profilowym
  22. Płakałam każdej nocy, straciłam przyjaciół i szacunek
  23. Ludzie zwracali na mnie uwagę
  24. Wtedy nikt mnie nie lubił
  25. Wyzywana, osądzona
  26. Nigdy nie udało mi się odzyskać tego zdjęcia
  27. Jest gdzieś tam ….. na zawsze
  28. Zaczęłam się ciąć
  29. Przysięgałam sobie   ….. nigdy więcej
  30. Nie miałam żadnych przyjaciół, podczas lunchu siedziałam sama
  31. Znów zmieniłam szkołę
  32. Było lepiej, ale wciąż siedziałam sama
  33. Podczas lunchu, w bibliotece, każdego dnia
  34. Po miesiącu zaczęłam rozmawiać ze starym kolegą
  35. W kółko pisaliśmy sms’y i on zaczął mówić, że
  36. Lubi mnie , podrywa mnie…… miał dziewczynę
  37. Powiedział ‘ zostań moją dziewczyną od wakacji’
  38. I zostałam …….. Duży błąd
  39. Spotykaliśmy się
  40. Myślałam, że mnie lubi
  41. Tydzień później dostałam wiadomość’ Wynoś się ze szkoły’
  42. Jego dziewczyna i 15 osób, z nim włącznie
  43. On i 2 inni powiedzieli ’ Rozejrzyj się, nikt Cie tu nie lubi’
  44. Ktoś krzyknął “Uderz ją”
  45. I to zrobiła, przewróciła mnie na ziemie i kilka razy uderzyła
  46. Dzieciaki filmowały, byłam sama , pozostawiona na ziemi
  47. Czułam się jak jakiś żart, myślałam’ nikt na to nie zasługuje’
  48. Sama, leżąc na ziemi myślałam ‘ to moja wina’
  49. Nie chciałam go skrzywdzić , myślałam , że mnie naprawdę lubi
  50. Ale on chciał tylko sexu ….ktoś krzyknął „ Uderz ja’
  51. Nauczyciele przybiegli, ale ja już byłam gdzie indziej, wylądowałam w rowie, gdzie znalazł mnie ojciec
  52. Chciałam umrze , w domu wypiłam wybielacz
  53. Żarł mnie w środku, myślałam, że umrę
  54. Karetka przyjechała, zrobili mi płukanie żołądka
  55. Po powrocie do domu na FB przeczytałam ‘ Zmyłaś już błoto z włosów?’, ‘ Mam nadzieję, że umarła’
  56. Nikogo nie obchodziłam. Przeprowadziłam się do mamy, do innego miasta
  57. Nowa szkoła, nie chciałam oskarżać, chciałam iść do przodu
  58. Minęło 6 miesięcy…. Ludzie przysyłali mi zdjęcia wybielaczy, środków czystości, rowów
  59. Przypięli mi metkę …….. radziłam sobie lepiej…. Oni mówili
  60. Powinna spróbować innego wybielacza i umrzeć, tym razem nie będzie głupia
  61. Może to zobaczy i się zabije
  62. Dlaczego tak mi się dostaje …spieprzyłam wszystko ale dlaczego mnie prześladują
  63. Opuściłam wasze miasto, ludzie ………..teraz nieustannie płaczę
  64. Codziennie myślę dlaczego wciąż tu jestem
  65. Mój niepokój jest okropny , nie wychodzę z domu przez całe lato
  66. Wszystko przez przeszłość, życie się nie zmieni na lepsze, nie mogę iść do szkoły
  67. Być z ludźmi ………. ciągle się tnę , w depresji
  68. Biorę antydepresanty i jestem pod kontrolę psychologów
  69. I miesiąc temu przedawkowałam …..2 dni w szpitalu
  70. Utknęłam ……… co ze mnie zostało…. Nic się nie kończy
  71. Nie mam nikogo ….. potrzebuję kogoś
  72. Nazywam się Amanda Todd…..

 

 

*CYBERBULLING

Cyberbullying (zastraszanie w sieci) jest formą zastraszania dziecka przez rówieśników za pośrednictwem urządzeń elektronicznych: telefonów komórkowych lub komputerów. Jest on zupełnie inną formą zastraszania niż zwykły bullying w piaskownicy czy na świetlicy szkolnej.

W czasach rozwoju technologii, kiedy większość dzieci ma dostęp do komputerów i telefonów komórkowych, zjawisko to nabiera coraz większych rozmiarów i dotyka coraz większej liczby dzieci w dużych miastach jak i w małych miejscowościach. Zastraszanie w sieci jest bardzo poważnym problemem wśród współczesnej młodzieży i może nawet prowadzić do przypadków samobójstw.

 

Co różni cyberbullying od tradycyjnego zastraszania:

- może mieć miejsce wszędzie i o każdej porze dnia, ofiara może nawet być atakowana będąc w domu;

- świadkami cyberbullyingu może być szerokie grono osób, które porozumiewa się za pomocą urządzeń elektronicznych i postów zamieszczanych w sieci, w bardzo szybkim tempie;

- cyberbullying może być niezamierzony, czyli np. osoba zamieszczająca obraźliwy post może sobie nie zdawać sprawy z jego zgubnych skutków

 

Formy cyberbullyingu:

           Najpopularniejszymi kanałami, za pośrednictwem których przekazywane są treści o charakterze zastraszającym są:

- chaty, blogi i fora internetowe – mimo że wiele z nich jest moderowanych, to jednak uczestnicy rozmów mogą być narażeni na agresję słowną;

- wiadomości tekstowe – mogą być wysyłane bezpośrednio na telefon dziecka;

- rozmowy telefoniczne – dziecko może odebrać pełen agresji przekaz bezpośrednio ze swojego telefonu;

- wiadomości MMS – obelżywe zdjęcia i pliki video;

- poczta email – nowe adresy mogą być wykreowane w ciągu minuty;

- media społecznościowe - posty o obelżywej i agresywnej treści mogą być publikowane np. za pośrednictwem Facebooka lub Twittera;

- fałszywe profile – wykreowane tylko po to, by atakować konkretną osobę lub grupę osób;

- komunikatory tekstowe – mają szybszą siłę rażenia niż email, a to dzięki ich szybkości i bezpośredniości;

- kamery internetowe;

- oprogramowanie szkolnego komputera – niezabezpieczone może być kanałem dla hakerów;

- serwisy internetowe jak np. YouTube, który ma cechy videologu, moderowanego przez szereg oddzielnych użytkowników

- gry komputerowe, konsole do gier, świat wirtualny – umożliwiają również czat, a tym samym są kanałem dla cyberbullyingu

 

Jak uchronić dziecko przed cyberbullyingiem:

Tak jak w przypadku innych rodzajów zastraszania, najważniejsze jest, aby rodzice słuchali swojego dziecka ze zrozumieniem. Dziecko powinno wiedzieć, że zastraszanie jest negatywną formą zachowania i że prośba o pomoc jest najlepszym rozwiązaniem w sytuacji, gdy stanie się jego ofiarą.

Bardzo ważne jest, aby młodzież korzystająca z internetu i urządzeń elektronicznych nauczona była szacunku do innych użytkowników, zanim zamieści wpis lub wyśle wiadomość.

 

Aby ochronić dziecko przed zastraszaniem w sieci możesz:

- rozmawiać z dzieckiem o wszystkim, co je martwi;

- zwracać uwagę, gdy dziecko sprawia wrażenie smutnego lub zakłopotanego;

- postarać się zapoznać z technologiami używanymi przez Twoje dziecko; przez zrozumienie jak one działają można dotrzeć do ewentualnego zagrożenia;

- pobudzać dziecko do odpowiedzialności za swoje czyny;

- zachęcać dziecko do używania tylko moderowanych czatów;

- przekonać dziecko do pokazania wiadomości lub emaili o obraźliwej treści

- zgłosić wypadek cyberbullyingu w szkole, u operatora internetowego, administratora strony, za pośrednictwem której doszło do nadużycia;

- przekonać dziecko, aby nie wchodziło w dyskusję z atakującymi je osobami;

- zmienić numer telefonu lub adres mailowy;

- zmienić oprogramowanie komputera i jego ustawienia bezpieczeństwa;

- skorzystać z doradztwa stron jak CyberMentors, ChildLine, Childnet International.

 

Tekst dotyczący cyberbullingu pochodzi ze strony: http://londynek.net/ukipedia/article?jdnews_id=3256553

 

 

Copyright © 2017 Gimnazjum nr 3 im. Marii Konopnickiej Rights Reserved.